Artikel fra Rød+Grøn juni 2018

SPROGET HAR MAGT OVER HJERNER OG HJERTER

Højrefløjen har alt for længe haft monopol på at bruge sproget politisk – det gør Enhedslisten nu noget ved. Et spritnyt udvalg skal tage sig kærligt af den måde vi formidler vores budskaber på

Initiativgruppen bag Sprog- og Kommunikationsudvalget (SKU)

Når højrefløjen går til kamp for skattelettelser, så virker ordkonstruktionen, hvor “skat” og “lettelse” er koblet sammen, på flere planer. Alle ved, at man føler lettelse, når en byrde, en lidelse bliver fjernet. Så indirekte, men ganske tydeligt, får du to budskaber, nemlig at skat er noget ondt – og at de, der vil give dig lettelsen, er gode. Samtidig viser moderne forskning, at vores hjerner reagerer stærkt på ord, som er forbundet med følelser (som her lettelse), for det er i høj grad gennem følelser, vi opfatter verden. Når du hører ordet skattelettelser tilpas mange gange, bliver der simpelthen skabt en permanent forbindelse i din hjerne, som automatisk får dig til at se skat som noget stygt.

Så når vi i Enhedslisten tordner mod skattelettelser, så skyder vi i den grad os selv i foden. Vi er de onde, der ikke vil give folk en lettelse. Og ved at bruge ordet skattelettelser modarbejder vi vores eget budskab. For med sin følelsesmæssige ladning er ordet langt stærkere, end alle vores saglige argumenter. I stedet burde vi svare igen med et andet billede som for eksempel ‘De tager fra fælleskassen!’ En sådan metafor taler til folks følelser og giver samtidig et præcist billede af, hvad skatten i virkeligheden er: et fælles gode.

Værdier, ærlighed og følelser i front
Vi på venstrefløjen taler generelt til menneskers hjerner ved at bruge gode intellektuelle argumenter og fremlægge gennemarbejdede analyser. Problemet er bare, at hvis dét er det eneste redskab, vi har i værktøjskassen, så opnår vi ikke den opbakning til vores politik, som den fortjener. Vi må lære også at tale til menneskers hjerter og ikke være bange for at bruge ord der skaber billeder, som appellerer til sanser og følelser. Den slags billedsprog folder sig nemlig ud i modtagerens hjerne og påvirker holdninger og adfærd på en helt anden måde end argumenter, tal og statistik. Det handler ikke om manipulation, men om at sætte vores værdier i front på en måde, så de vækker både følelsesmæssig og fornuftbaseret genklang.

Højrefløjen har for længe siden erkendt, at for at nå ind i menneskers hjerner og påvirke deres holdninger, så går vejen gennem at tale til deres følelser med et effektivt billedsprog, metaforer. Som reklamefolk altid har gjort det. Eksemplerne på effektiv og manipulerende højrefløjs-retorik er mange. Tag begrebet “café-penge”: med et snuptag bliver SU til en overflødig luksusydelse til forkælede unge. Eller det relativt nyopfundne udtryk “kernevelfærd”. Det skal selvfølgelig legitimere og faktisk gøre det til noget positivt at skære i vores velfærd. For normalt forbinder man jo ordet “kerne” med noget, der indeholder saft og kraft – så hvem har brug for mere?

Hvis du vil være med til at give Enhedslistens værdier en gang billedskabende hjertemassage og samtidig har lyst til at flå masken af højrefløjens manipulerende metaforer så tag med til Sprog- og Kommunikationsudvalgets stiftende møde 2. september.